„Dutch-style“ кружен тек, или холандски стил на кружен сообраќаен тек, станува сè почеста појава во градовите низ Европа. Овој тип на урбанистичко решение, оригинално развиен во Холандија, претставува иновативен и безбеден дизајн кој им дава предност на најранливите учесници во сообраќајот – пешаците и велосипедистите.
Како функционира холандскиот кружен тек?
За разлика од класичниот кружен тек, холандскиот има посебен надворешен прстен за велосипедисти, кој целосно го обиколува кружниот тек и е јасно одвоен од автомобилските ленти. На секоја од четирите пристапни улици, постојат обележани велосипедски премини, често во контрастна црвена боја, што овозможува висока прегледност и визуелна доминација за велосипедистите.
Покрај велосипедските, поставени се и пешачки премини („зебри“) на секој влез и излез, така што пешаците и велосипедистите имаат приоритет при преминување.
Што значи тоа за возачите?
Дизајнот на холандскиот кружен тек е таков што:
- Влезовите и излезите се благо закривени и поставени под агол кој ги усмерува возачите да забават;
- Ширините на коловозните ленти се намалени, што природно го намалува брзинското движење;
- Возачите се обврзани да застанат и да им дадат предност на пешаците и велосипедистите при влез и излез од кружниот тек.
Безбедносни придобивки
Студиите покажуваат дека ваквиот дизајн:
- ја намалува брзината на возење, особено при влез и излез;
- ја зголемува прегледноста за сите учесници;
- го намалува бројот на судири и потенцијално опасни ситуации.
Растечки тренд во Европа
По успешната примена во Холандија, вакви кружни текови се имплементираат и во:
- Обединетото Кралство – Cambridge веќе има функционален холандски кружен тек;
- Германија, Данска, Белгија и други држави во Северна Европа ги следат чекорите;
- Градовите во Централна и Источна Европа сè повеќе размислуваат за воведување ваков пристап, како дел од зелената урбана мобилност.
Решение за одржлива мобилност
Холандскиот кружен тек е повеќе од инфраструктурна новина – тој е дел од нов урбан концепт, каде автомобилите не се во центарот на сообраќајот, туку луѓето. Со поттикнување на пешачење и возење велосипед во безбедна средина, се придонесува за:
- почиста животна средина,
- помал сообраќаен метеж,
- подобро здравје на граѓаните








